‘Sunt douazeci de ani si inca unul…’

 

     și-a fost o zi a  noastră, a tuturor românilor  cei mulți, curajoși și  frumoși, naivi și curați – sau așa credeam atunci; o zi de douăzeci și unu; în mod firesc, cea de-a doua zi, nu ar mai fost cum știm că a fost : dar oare știm ?!?…

 

Sunt douăzeci de ani și încă unul…

N-aș vrea nici unul să i-l dau minciunii.

Să zboare toti spre zare cum colunul

Care apoi se-ntoarce in pîntecul genunii.

Dar toate astea-s f leacuri: mai presus

Eu știu un lucru care-i ținta vieții

             noi nu am știut să păstrăm nici sensul și nici asdevărul, l-am lăsat prea lesne pradă minciunii și ne-am pierdut în hățișul nemerniciei

            În acel an, puii păsării cu clonț de rubin s-au înmulțit încercînd să ciugulească în țărînă, dar noi ne închipuiam viteji, făuritorii unei alte lumi, a unei vieți adevărate.

        Curînd, prea curînd, puii s-au transformat în ulii, iar dacă o perioadă nu doar din grabă sau din ignoranță nu ne-am amintit de tine, acum degeaba murmurăm  strigăm înnăbușit asemenea ție :

Eu vă blestem in numele durerii

Ce-a ros in noi cu aspru ei acizi;

Vă păplmuiască mînecile goale,

Zbătute-n vand, a mii de invalizi

(…)

Să vă frmînte visele, cu ura,

Scheletele flăcailor răpuși!

Eu vă blestem in numele vieții

Pe care-o ducem demni si indîrjiți:

Să nu puteti urî, să nu iubiți!

Să nu puteți să rîdeți, nici să plîngeți,

Să n-aveți noapte și nici zi cu soare,

Să n-auziți nici să rostiți cuvînt,

Să duceți traiul pulberii hoinare

Și-al nourilor fugăriți de vînt!

     Într-o lume pe care nu ne-am priceput să o rînduim dreaptă și adevărată, ci ne agățăm  ca niște naufragiați de bîrnele care apar dintr-un catarg ce-i îndreptat de-o țeapă, cînd cei din lumea largă se uită hîtru înspre noi, unii dintre noi, mai siniștrii, adică mai… stîngiști,  am vrea să avem puterea să spunem :

Iertat să fie cel ce la mînie

Mi-a implîntat cutitul pan’ la os,

Dar neuitat si neiertat să fie

Cel care-a rîs de gîndu-mi bătăios.

   Repet cu greu în gîndu-mi’ntuncat, cuvintele rămase de la  tine, în al cărui adevăr  e tot mai greu să cred

Da, palmele-ntr-un an s-au mai asprit.

Sunt bătături mai trainice pe ele.

Metalul ce durea la început

Le-a întărit, topindu-li-se-n piele.

Ele îmi cer mai multă încordare

Şi cer gândirii proaspăt înţeles.

Cerinţa lor e mult mai hotărîtă

Cînd fruntea grea mi-o sprijină ades.

    și chiar dacă mă încăpățînez a crede că distanța de patruzecișitrei de ani nu a fost o coincidență, acum, la douăzeci și unul de ade ani distanță nu îmi rămîne decît să contemplu (atît cît și ce mi-a mai rămnas)

Nu mai cuget, cred, mereu:

Strâns în mine ca-ntr-un templu,

Însă demn în miezul meu,

Cu zgârcenie contemplu.