21 aprilie 2011 Joia Mare

încă nu am înțeles eu prea bine algoritmul după care sau prin care anul acesta Sărbătoarea izbînzii Vieții asupra morții este bucurie pentru toți creștinii în aceeași zi [ceea ce mi se pare firesc ]

astăzi este Joia Mare, Joia Cinei de taină, ziua prieteniei și  a încreederii puse la încercare, este seara meditației și a rugăciunii cea mai presus de fire în Grădina Ghetsimani

și privind, din obișnuință, spre calendar constat o coincidență pentru care, de data aceasta nu mă gîndesc nici la calendevechi și noi, nici la jocul întîmplării ori al hazardului, ci pur și simplu îmi spun mie însămi :”ce frumos s-a(u)  potrivit”;

în 21 aprilie anul 753 îe.n., potrivit Legendei, dar și scrierilor vechi, precum Eneida lui Virgil, Romulus devine protectorul Romei și a instituțiilor sale.

dacă  secole la rînd, gladiatorii defilau prn fața Colosseumului și se luptau în arenele din înteriorul acestuia, și mîine, în Vinerea Mare, cum se obisnuiește de multă, multă vreme și vremuri zbuciumate, creștinii catolici refac Drumul Crucii; mulți dintre ortodocși îl parcurg, uneori  în Joia Mare prin Jerusalimși prin alte locuri, ( eu nu înțeleg nici această diferență sau diferențiere între zile pentru același ritual, așa cum ultima …. ”ipoteză”  conform căreia Cina cea de Taină ar fi avut loc miercurea imi pare un fel de cod ”marca” D Brown)

printre îndoieli, amărăciunea dezamăgirii din partea celor pentru care va face totul, atins, o clipă și de teama omenescului din fiiința Sa, EL,  EI accepta de buna voie moartea si chinurile ce vor veni  a doua zi.

și poate că tot la fel de frumos s-a nimerit să văd pe calendar chipul lui J Racine, cel de la c\are am învățat același lucru – să înțeleg că suntem, mai mult sau mai puțin conștienți că ne aflăm mereu sub semnul sublim al conflictului dintre om şi soartă, pe care trebyuie  să ni-l asumăm în deplină cunoștiință și cu toată convingera, alttfel…., mai bine nu o facem deloc.

 

la întrebarea întîlnită la Racine, este credinta fara actiune, o credinta sincera ?,

mi-aș dori să pot răspunde asemeni Phedrei : Lumina nu-i mai pură decât cugetul meu

dar știu – iar in această săptămînă, în aceste zile pentru mine  s-a risipit orice înddoială în această… ”privință”- că aceste vorbe nu le voi putea rosti vreodată

și mîine este Vinerea  Mare

2 răspunsuri la „21 aprilie 2011 Joia Mare

  1. Bună seara, Ana!
    Pentru mine, Vinerea Mare este specială- fie vremea cum ar fi, merg la mormintele părinților. Seara , ne adunăm mai multe colege de școală și cântăm prohodul în biserica din orășelul în care ne-am petrecut adolescența anilor de liceu.
    Aștept seara de Vineri, cu aceeași emoție cu care primesc Lumina!
    O seară bună îți doresc!

    • BUna Dimineata, Gina!

      este Vinerea Mare,
      poate ca fiecare o simtim altfel
      si totusi,
      este ziua in care putem si trebuie sa ne reamintim mai ‘lesne’ iubirea si iertarea….

      eu iti doresc si Va doresc Sarbatori frumoase, pline de bucurii si de lumina!

Lasă un răspuns

