un tabel in care ”s-a atins o libertate interioară”

incă o dimineață de duminică cu fulgi de zăpadă în martie;
iau ceșcuța cu cafea, privesc cam fără chef spre teancul de pe măsuță, doar e zi de relache, ne c’est pas ?, întind brațul la spate, iau calendarul și văd: 6 Martie– generoasă a fost Creația sau Creatorul sau ambele, deopotrivă…

cum nu prea am chef sau stare pt nimic, sau aproape, mai bine răstorn cutiile vechi, sau arhiva de pe/ din desktop….
iar dintre toate pe care le găsesc, aleg, aceasta, de mai jos, chiar daca nu reusesc să mă îmi ‚tai’ întrebarea: oare cum ar fi fost viața mea dacă aș fi putut să mă ”specializez” în materia mea preferată din școală – chimia…


tabelul periodic al elementelor
în această zi din sau de martie, în anul 1869, chimistul rus Dmitri Ivanovici Mendeleev a prezentat în fața Societății Chimice din Rusia ruse „tabelul periodic” ; tabelul său contine cele 63 de elemente chimice descopetite, pînă atunci, intr-un aranjament tabelar care tine cont de proprietatile fizice si chimice ale acestora; clasificarea elementelor chimice, concretizată în tabelul periodic al elementelor se bazează pe constatarea că există doua feluri de proprietăți ale elementelor: unele variază continuu (proprietăți aperiodice), altele prezentînd o periodicitate marcată; aș putea să amintesc despre masa atomică, despre spectrele electronice ale atomilor, despre ionizarea atomilor, sau despre
proprietăți structurale, cum ar fi razele atomice, dar m-aș aventura pe un domeniu pe care nu îl cunosc decît la nivelul cunoștiințelor …”primare”.
lumea științei evoluează cu o viteză amețitoare –aparent- și cred că rezultatele sale ar fi benefice într-un timp mult mai util, dacă rezevele de toate felurile alke omenirii, de la cele intelectuale, pînă la cele financiare, ar fi folosite altfel decît acum, dacă nu ar fi irosite în scopuri diametral opuse…
Tabelul periodic al elementelor nu se afla la forma finală. Noi elemente chimice, care vor fi descoperite pe cale artificiala sau naturala, isi vor gasi locul in tabelul lui Mendeleev; la data întocmirii sale, grupa gazelor rare nu era incă descoperită, nu se cunoșteau nici elementele radioactive și nu apăruse noțiunea de număr atomic.
Ultima ”formă” a tabeluilui, întîlnită de mine anul trecut, în 2010, arăta astfel

și am întîlnit în diverse forme exprimată întrebarea/ preocuparea: ‘Se apropie tabelul periodic al elementelor de final, şi dacă da, unde se termină acesta?‘ – răspuns greu de dat sau de aflat…

dar la fel de greu este de imaginat și cum ar fi fost lumea sau evoluția sa fără acel prim tabel al lui Mendeleev… [să ne amintim doar că în aceeași de 6 martie, cîțiva ani mai tîrziu, în 1899, se ”năștea” banala –acum!- aspirină]

–––

și este Duminică, o Duminică de iarnă îndărătnică, cu ultimele zbateri în fața Primăverii așteptate, iar eu trebuie să caut ceva care să-mi oprească gîndul către anii de liceu – acel liceu dintr-un orășel modest de provincie,- cu profesori și elevi minunați, unii dintre ei sunt personalități recunoscute, amintitein treacăt pe acest blog, dar un liceu care în acei ani se mîndrea cu o dotare tehnică de invidiat prin zonă.

și nu mă gîndesc ce sau cum ar fi fost viața mea dacă Doamna Profesoară de chimie, Eugenia Popa, ar mai fi rămas încă n an în județ și ar fi predat la liceul nostru, dar știu foarte bine, sunt chiar sigură, că fără încurajarea Domniei-Sale, dincolo de chimie, eu nu aș fi colaborat la diverse publicații și nici pe cei cîțiva oameni deosebiți din acest colț al blogosferei nu i-aș fuii cunoscut;
poate și ace(a)sta este un motiv pentru care nu renunț la blog

fără a părea pretențios sau exagerat din partea mea, dar acea libertate interioară atinsă de către Mendeleev, o cat eu cînd ajung pe acest zid negru al meu.

[ liceul la care am invatat eu este sau a fost Liceul Teoretic (de matrmaica-fizica) din Copsa-Mica, Judetul Sibiu]

9 răspunsuri la „un tabel in care ”s-a atins o libertate interioară”

  1. Este greu de spus ce s-ar fi întâmplat dacă… pentru că în mod sigur nu s-ar fi întâmplat nimic altceva decât ceea ce s-a întâmplat. Dacă prin absurd m-aş reîntoarce la anii copilăriei cu mintea de acum, aş face exact aceleaşi prostii. Poate din curiozitate, poate din motive necunoscute mie, nu mă voi abate cu nimic de la ceea ce am făcut. Acum, dacă analizez o faptă peste care am trecut, nu găsesc o altă rezolvare decât că aşa a trebuit să fac şi aşa am făcut.

    Noa serbus, Ana Maria şi să ai parte de o săptămână faină

    • … ai cam fost pe aproape cu gindul, dar nitelus cam pe linga… 🙂

      daca ma gindesc, asemenea tie, la cele facute in copilarie, sigur nu regret nimic;

      doar unele din ultimii ani as incerca sa le repar, nu sa le evit;
      saptamina este obositoare pt nine din toate pct de vedere;

      multam fain, abbilbal||!

    • este atit de frumos ceea ce ai scris,
      incit l-as lua sau lasa aici sa ma lumineze atunci cind am nevoie ??????

      stiu ca tu porti in piept o luna care pulseaza fotoni (de lumina)

      de aceea imi permit sa iti las si eu asta

  2. Ce formulă chimica are iubirea??
    Ghioceii , purii ghioceii, prin ce uluitoare combinații se vor fi creat?
    La mulți ani, Ana!
    Un buchet uriaș de gânduri bune și de sănătate!!

    • GINA,
      f f sincer, nu m-am g]ndit niciodata pina acum;

      mie expresia de ‘fluturi in stomac’ nu imi placee deloc;

      daca ar fi o formula anorganica, cred ca e neoie de o hirtie de turnesol speciala– nu este nici baza nici acid, iar impreuna nu pot da o ‘sare’; mai degraba eu cred ca seamana cu mercurul, ori in tabvel locul acestuia….

      iar daca este formula organica, cu siguranta este unb lant complicat de simplu, dintr-o grupa/cclasa care nu s-a descoperit inca
      si e mai frumoasa si decit forma ADN-ului

      -0–
      daca este un singur element, cu siguranta are un ion ( cu + sau cu -, nu stiu, altii poate cuynosc mai bine…)

      buchetul il primesc cu drag, iar tie primavara sa-ti aduca multe, muulte,..

  3. Pingback: AutoPArtret. Regulament « Călin Hera. PA-uri şi mirări

  4. Ana, dacă eu aș fi făcut chimie, acum eram o mare creatoare de parfumuri! Te invidiez și te admir pentru CHIMIE!
    Dacă tot e acest subiect, am lansat o Poveste parfumată între bloggeri. E la a doua ediție acum.
    Te invit să scrii o poveste (scurtă, lungă, cum vrei) parfumată. Este a doua din colecție, s-au înscris deja 5 prietene, iar titlul este ”Ce parfum credeți că i s-ar fi potrivit Cenușăresei”?
    Duminică seara sau luni poate fi publicată pe blog, să fie aproximativ în același timp! Eu zic că e amuzant și interesant. O seară plăcută! 🙂
    http://mirelapete.dexign.ro/2011/03/provocare-parfumata-cautam-in-primavara/

Lasă un răspuns

