Cînd nu pot să ajung în blogosferă decît cu dorul, atunci ‘pot pierde-orice tezaur, dar cel în mantii sfinte mă îngheaţă’… – Michelangelo

Cu o zi inainte de a  fi  nevoita sa iau pauza la ‘bloggerit’ pe unul dintre bloguruile care  imi lasa mereu o stare de bine, am zarit o sculptura de Michelangelo.

Intr-una din zilele care au urmat, am citit  citeva dintre poeziile sale:

132

Cind tot trecutul meu imi vine-n minte,

şi mie des imi vine,

o, lume falsa, imi dau seama bine

cum rataceste omeneasca ginte:

simţirea ce consimte

momelii si plăcerilor desarte,

aduce siesi o durere grea.

Azi  stiu, c-am încercat-o mai-nainte,

cum tu promiti in parte

odihna ce n-o ai in zestrea ta

şi nici n-o vei avea.

Mai greu batrinul mintuirea stie,

decit cel care piere in pruncie.

Traducere de C. D. Zeletin

si mi s-a facut dor de unul dintre orasele dragi sufletului meu, unde   nu stiu cind si daca voi mai ajunge…  Florenta,  orasul, care, oricit de ciudat ar parea, mie imi aminteste cel mai bine de Michelangelo. Pentru mine este foarte greu sa spun ce inseamna, cum simt sau ceeea ce imi place mai mult :  imi este greu sa  aleg ceva anume, dintre atitea locuri pentru care frumosul – ca adjectiv, dar si ca substantiv- cuprinde totul;   intre Palatul  Medici-Riccardi si Dom, intre  Galeriile Palatina sau /si Uffizine sau si Biserica San Marco, intre  Palatul Pitti si  Biserica S Miniato al Monte.

Am luat de pe raft albumele aduse de acolo si am lasat gindu’mi si sufletul’mi, deopotriva sa  alunnece, sa isi gaseasca linistea in Santa Maria del Fiore, sau sa priveasca riul Arno de pe unul dintre poduri.

BaptiseriumOricit ar parea de curios, pentru mine  accesul in farmecul Florentei  inseamna sau se face prin acea poarta de la Baptiserium

Unde nu ma voi indoi de  adevarul acelei porti a Paradisului sau inspre  Paradis, cum a definit-o Michelangelo, si nu ma voi incumeta vreodata  la mai mult de o aminti, eu nevind suficiente cunostiinte  teologice si nici artistice pentru a o interpreta fata de altii;

The Door of Paradise de fiecare data cind o pivesc, parca  o inteleg altfel.

Si cum gindul meu a ajuns in aceste zile  in Toscana datorita lui Michelangelo,  ma voi opri doar la citeva dintre acele imagini din albume si carti sau vederi/ ilustrate care mi-au reamintit de el. Si am ales sa scanez unele mai putin ‘popularizate’/mediatizate, dar nu cred ca mai putin cunoscute (asadar, cele create in perioada sederii sale in Florenta):

La Muzeul National Bargello

Madone a l'Enfant - Tondo Pitti

Madone a l'Enfant - Tondo Pitti

se afla aceasta lucrare executata la cererea lui Bartolomeo Pitti.

Rasfoind albumele am revazut o lucrare de care, sincer, eu uitasem ca am vazut-o cindva:

Victoire - Palazzo Vecchio

Se pare ca aceata sculptura in marmura, considerata a fi una dintre cele mai incifrate opera ale artistului, este destul de disputata si controversata atit in ceea ce priveste scopul si destinati ei gindita de catre artist, cit si ca interpretarea  temei sau/si a mesajului: astfel, daca unii considera ca  ea ar  fi fost executatapentru fatada Bisericii Saint-Laurent din Florenta,  iar altii considera ca ar fi destinata sau maunui mormunt, cei care incearca sa  o interpreteze  fie o vad ca pe o alegorie  politica aorasului priaat de libertate, fie, pastrind-o intr-o zona mai …’artistica’, gasesc  o  forma de reprezentare a dragostei platonice.

As fi vrut si as fi putut, daca m-ar fi ajutat mina si nu numai, sa scanez mai mult, dar am  mai spus, eu nu sunt specialist si nu am darul de a interpeta  liber pe blog, cu  pricepere si har, arta sau opera de arta.; uneori, mai indraznesc doar sa o arat atunci cind gasesc ceva ce eu cred ca e mai putin cunoscut sau am … moment din acestea de refugiu  prin albume si las mintea sa  refac itinerarii cunoscute cindva sau unele imaginare, unde doar ea, imaginatia poate ajunge. Si dorinta  pentru acele lucruri…

Un oras caruia un artist, denumit adesea Titan, i-a daruit atit de mult stie sa isi respecte  si sa  il onoreze  pe cel caruia ii datoreaza mare parte din faima si splendoarea sa

Florence - Piazza Michelangelo

Paolo  Portoghesi  scrie/spune ca printre operele arhitectonice ale lui Micelangelo, Biblioteca Laurentina este cea mai intense si cea (mai) desavirsita.

Biblilotheque Laurentienne - Salle de lecture

Biblilotheque Laurentienne - Salle de lecture

Uitati-va, Va rog, daca aveti bunavointa, cei care treceti peste sau pe linga aceasta postare la Sala de Lectura si incercati sa o comparati cu ceea ce cunoasteti  fiecare, desigur…

Eu privesc scara din vestibul si amintindu-mi de  cuvintele lui Kafka, -‘ atita timp cit nu incetezi sa urci, treptele nu se vor termina; sub pasi tai care urcă, ele se vor inmulti la nesfirsit’.Bibliotheque laurentienne - Vestibule

Si gindul porneste spre un alt oras  pe care niciodata nu cred ca il voi cunoaste pe deplin, chiar daca , printr-o minune, as mai avea sansa sa ajung acolo, in Praga.

4 răspunsuri la „Cînd nu pot să ajung în blogosferă decît cu dorul, atunci ‘pot pierde-orice tezaur, dar cel în mantii sfinte mă îngheaţă’… – Michelangelo

  1. Buna dimineata, Anamaria!
    Am citit pe indelete. Ai scris atat de frumos, cu atata suflet, ca am revazut totul. Desi am trecut prin locurile de care vorbesti, in urma cu multi ani..
    Chiar trebuie sa fii specialist, ca sa poti simti atat de profund ineditul , asa cum o faci tu?
    Zile insorite iti doresc!

    Apreciază

    • @Gabriela :
      sunt sigura ca vei vedea aevea Florenta, orasul lui Dante (si al Sau), cel care spunea ca frumusetea trezeste sufletul la viata, sau cam asa ceva 🙂
      si un suflet si/cu un sufet FRUMOS cum este al tau acolo se va simti (pe) deplin
      un sfirsit de saptamina frumos!

      Apreciază

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile cerute sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s