O scrisoare deschisă şi un zbor eşuat

(iertată a-mi fi, rog, asocierea !…)

Decolarea a început prost – după cîteva minute am simţit că direcţia nu era cea dorită, apoi cerul se unea cu pămîntul , culorile se amestecau, iar cînd m-am dezmeticit, aripile zmeuui de hîrtie erau rupte, parcă sfîşiate, eu eram încă prea amorţită pentru a simţi vreo durere, eram năucită de priveliştea locului unde ajunsesem. Termosul de cafea ramas intact, ciocolata se putea mesteca, ţigările, în schimb, de negăsit.
zbor esuat
Atît cît imi permiteau braţele să mă mişc, am desfăcut mai larg rucascul şi am scos unul dintre puţinele ziare-reviste luate cu mine: Observatorul Cultural. Şi ca de obicei, mi-a fost cam greu să aleg cu ce anume să încep, dar, mijînd ochii -fără ochelari- am zărit un tiltlu cu un nume : ’ Scrisoare deschisă adresată scriitorului Petru Popescu’, m-am uitat cine semnează: Autor: Dinu BĂLAN şi am potrivit bine pagina pentru a putea citi.
Mai întîi şi-ntîi, m-a surprins subtitlul (nu scriu încă ‚intrigat’ ) : ’ Cine v-ar mai putea citi în România?’ şi argumentaţie scrisă serios, cu o frază ce menţine atenţia trează şi destul de greu de combătut :‘ Azi, tineretul e sub impactul audio-vizualului şi sub farmecele entertainment-ului. Cititul a căzut enorm. Deci să nu vă faceţi iluzii că îi veţi recontacta pe tineri. Cei care or să fie, eventual, prezenţi la lansarea cărţii dvs o să vă cumpere romanul pentru că sînteţi la Hollywood. În rest, nu ştiu cît şi cum o să vă citească. În general, calitatea studenţilor noii generaţii e slabă, pentru că nu-i mai interesează valorile umaniste, ci cele copiate din media americană şi cele plaisiriste/hedoniste.’
Cîteva paragrafe mai jos: ’ La noi scara de valori este inversată: VIP-uri politice, fotbalistice, maneliste, de show-biz cras. Acestea însă sînt îmbrăţişate de tineri cu ardoare. Banii, reuşita financiară şi de mariaj, celebritatea obţinută prin orice mijloace sînt reperele lor. Valorile individuale triumfă, călcînd în picioare pe cele de grup, sociale şi, deci, culturale. Eu cred că dvs. cunoaşteţi mai adînc inima secretă a României. Din păcate, ea are acum iz fanariot.’
După ce renunţă să moralizeze ’ sceptic şi filozofic’, autorul scrisorii îşi aminteşte,totuşi, că ’ talente tinere există cu grămada. Nu asta e problema. Numai că ele se ratează (nu ştiu să se autoadministreze cu succes, aşa cum aţi făcut dvs), iar boema şi pesimismul înseamnă noua condiţie a intelectualului de azi.’
Dar şi că : ’ atuul lor este tinereţea. Ce condiţii au! Internet, limba engleză şi franceză, posibilitatea de a călători din punct de vedere fizic sau online unde doresc. Şi totuşi? Pe noi ne roade sistemul politic fanariot din Romania în context modern: mica învîrteală, ciordeala băieţilor deştepţi, succesul politic şi financiar fără scrupule şi reguli. Profesorul şi omul de cultură cît de cît vertical au ajuns nişte oameni demni de milă, cu un statut social redus. Ei nu mai înseamnă o influenţă şi o seducţie socială semnificativă.’

Ei, aici, incep să mă descreţesc şi iau o gură de cafea: am mai scris despre temerile mele privind dependenţa şi capcanele Internetului, despre groaza cu care am ocolit -nu îndeajuns, uneori!- unele site+uri unde era/este schilodită limba română şi nu numai…, dar am scris şi o repet de cîte ori simt nevoia: UITAŢI-VĂ, OAMENI BUNI, LA ACESTE COLTURI DE BLOGOSFERĂ – WORDPRESS şi BLOGSPOT sau BOOKBLOG.ro , ori LITERNET.ro (îmi este tare dor de AGORA PC Magazinului…), sunt doar cîteva site-uri unde se poate vedea, simţi şi a se asigura că există talente tinere care nu se pierd, de la poeţi şi romancieri, pînă la tastatura deloc blîndă, dar dreaptă a unor tineri critici foarte înzestraţi şi documemtati; desigur, orgoliul specific vîrstei nu lipseşte, dar nici nu face excese nepermise.

Reuşesc să beau cafeaua şi să mă simt ceva mai bine din şocul aterizării mele, îm timp ce Domnul Dinu Bălan rămîne optmist : ’ Probabil tinerii vor fi sensibili şi receptivi la reuşita dvs artistică şi profesională, să recunoaştem, spectaculoasă, pentru că ei înşişi sînt aventuroşi şi dornici să se afirme. Pe această coardă, veţi ivi, cu siguranţă, o melodie nouă a tinereţii ca un etern început.’
Frumoase gînduri-cuvine adresate unui scriitor care se spune că ar fi ’revoluţionat’ liteeratura româna in anii ’70, dar despre care, eu personal, ştiu că îi citesc şi recitesc cu drag cărţile, dar acel PRINS al său, îl iubesc enorm, deşi nu am înţeles de ce la reeditare, după 1990, a schimbat dedicaţia….(era una dintre cele mai frumoase dedicaţii citite de mine … pînă acum, chiar…)

Dacă am inversat unele pasaje din scrisoare, sau dacă am ’atins’ o temă deja epuizată,probabil, în comentarii, rog a se pune pe seama stării în care mă aflu acum: zbor eşuat, aripi frînte, răni de oblojit… prin urmare, în luna mea preferată – August- voi rămîne tot prin aceste locuri ciudate…

( chiar dacă mai reuşesc să fur căteeva minute de net – nu sunt în stare să explic cum, doar sunt ’monitorizată’ 🙂 )

18 răspunsuri la „O scrisoare deschisă şi un zbor eşuat

  1. ana,
    ai facut un intro superb, si bine ca te-ai aplecat si asupra blogosferei vs „jurnalosfera”
    sper ca zborul si-a schimbat aripile de hartie in aripi care tin piept furtunii
    te mai asteptam, aripile inving monitoarele

    • desi nu s-a dorit a fi un intro, eu iti multumesc, Gala 🙂
      cu toate restrictiile,pe cit de de mult il iubesc eu pe PP, mi-a fost greu sa ma abtin…
      si in pofida lor, voi incerca s pacalesc ‘paza’

    • rucsacul meu, desi am reusit sa il deschid, nu e atat de plin preCUM as vrea eu…
      dar, mai scap si eu din cand un cind de sub monitorizaare ( !) si atunci, aici, gasesc ceea ce imi lipseste si ca lectura;
      da,promit sa am ceva mai multa grija de mine ( nu reusesc niciodata … 🙂 )
      multumesc mult, Flavius !

  2. Ai inversat bine fragmentele, in OC parea tare plicti 🙂 pusesem ceasca de cafea pe scrisoare si mi-a fost lene sa o mai duc pana la sfarsit …noroc cu tine 🙂

    Weekend placut

    • sincer, acum recunosc : m-a intrigat subtitlul articolului/scrisorii, desi… pe alocuri a cam trebuit sa recunosc unele ‘adevaruri’;

      daca, intr-adevar, am acordul tau, e mai mult decat ok pt mine
      MULTUMESC MULT, Andi !
      zile de weekend frumoase 🙂

      [aud un sunet ce pare a WARNING, asa ca… revin cind pot…]

Lasă un răspuns

