Bucuria dureroasa a teatrului

Aseara, tarziu, dupa o zi grea, am avut o mare bucurie, caci a fost
bucurie si nu doar ‘o satisfactie sau placere pentru suflet’:
pe TVR- Cultural am revazut acea bijuterie creata in urma cu mai bine de zece ani de catre Eugen Todoran, – Don Carlos dupa Fr Schiller– pe vrema cind la televiune mai era loc desi de teatru… mde,reminescente vechi, probabil…
si nu stiu ce m-a durut tare mai frumos [exista si o durere frumoasa, asa cum exista o durere a frumusetii]:
dorul de teatru, drama coplesitoare a personajelor, nu doar a Printului,
sau, mai ravasitor decit toate, neputiinta refuzului de a crede ca doar asa, pe sticla, panza sau hartie il voi mai revedea pe Adrian Pinteaintr-o zi de primavara, cind am gasit un mesaj lasat de un prieten care traieste si el tot pe acea ‘scandura nascatoare’ cum ii place lui sa spuna, iar acel mesaj era cutremurator de scurt : ‘aplecat Adrian Pintea’, am scris sub primul impuls ‘NU CRED!’
am cautat aseara tirziu, in carte si am gasit acea replica atit de potrivita [cuvintul meu este si nepotrivit si nepunicios!] pentru cel care dintre sutele de imagini va ramane cel care alearga nebuneste cu calul printre copacii unei paduri…..

––––––-
Marchizul de Posa

Stiu!
Da, stiu. O, dati-ne-napoi
Ce ne-ati luat! Lasati, marinimos
Cum trebuie sa fie-un om puternic,
Sa curga fericirea peste lume
Din cornu-mbelsugarii dumneavoastra.
Lasati în tara asta sa-nfloreasca
Si sa dea roade spiritele. Dati,
O, dati-ne-napoi ce ne-ati luat!
Fiti peste milioane de regi rege!
Fiti pentru noi un glorios exemplu
De ceea ce-i adevarat si vesnic.
O, niciodata, niciodata-un om
N-avu prilejul sa-ntrebuinteze
Puteri atât de mari, dumnezeieste.
Toti regii Europei se închina
În fata Spaniei. E vremea, sire!
Pasiti în fruntea regilor Europei.
O trasatura de condei si lumea
O fauriti din nou.Dati libertate
Gândirii!

[am scapat de virus, asadar ne reintilnim deseara ]

10 răspunsuri la „Bucuria dureroasa a teatrului

  1. Anamaria si tu ai vizionat DON CARLOS,credeam ca sunt singurul?,extraordinar spectacolul si interpretarea regretatului Adrian Pintea,o zi frumoasa ,la noi a nins ! Tavi 🙂

  2. ana
    multumesc, uite asa am gustat cumva daca nu atmosfera din piesa de aseara macar din gustul ce a ramas dupa; si mi-am fericit si irisii cu imaginea lui Adrian Pintea de care mi-e un dor….

  3. Anamaria, ma bucur ca ai revazut ceva drag sufletului tau!
    Imi pare rau ca n-am fost atenta.Am pierdut.
    Am fost indragostita de Adrian Pintea.L-am simtit ca pe un fenomen!
    O seara linistita iti doresc!

  4. @Gina,@gala,@frenchmaria,@Tavi: cred ca trebuie sa ii multumom cu totii Galei pentru extaordinara surpriza daruita, nu ‘facut’, nu-i asa?
    ani la rand am decupart „Catrenele’ scrise de Adrian Pintea, dar acum, scanner-ul meu nu poate citi paginile cam sifonate si ingalbenite; nu am gasit, acum , sub presiunea nemiloasa a timpului dramuit, decit acest fragment:
    ‘Nu există mihnire mai mare decăt clipa in care iţi uiţi propriul chip.
    Fericirea este pentru mine in fiecare clipă altceva şi altfel. Un trotuar sau o alee pe care te poţi plimba cu miinile in buzunare, gindindu-te cu toată seriozitatea la mai nimic’…..
    ‘Ce vrei?
    Nu ştiu incă să vreau destul.
    Cit eşti?

    Cit sunt ingăduit’
    ––––––––

    Va multumesc, tutror sper ca dupa 18 sa pot,intr-adevar sa trec pe la voi

    o zi frumoasa ! 🙂

Lasă un răspuns

